Bloggarkiv

En ofta ställd fråga

Idag på morgonen läste jag i Matteusevangeliet, och kom då att läsa det ställe, där Jesus säger att den, som bekänner honom inför människorna, ska också han bekänna inför Fadern, men den som förnekar honom inför människorna, honom ska Jesus

Publicerad i Undervisning

”Kräv din rätt!” Eller?

Brukar du känna dig avig, om du inte får det du anser dig ha rätt till? Det har jag också drabbats av alltemellanåt. Det samhälle vi lever i är väldigt inne på det här med att alla olika individer och

Publicerad i Undervisning

”Han är en katastrof!”

Händer det att du är arg på dig själv någon gång? Mig händer det, i alla fall. En situation, när jag är riktigt led vid mig själv, är när jag kommer på mig med att ha sagt något om en

Publicerad i Blogg

Tävlar du om spiran?

En kung gav en gång sin hovnarr en spira, och sade till honom: ”Jag utnämner dig härmed till narrarnas konung! Om du finner någon, som är ännu narraktigare än du, då får du ge spiran vidare åt honom!” Så gick

Publicerad i Undervisning

Fars dag

Så har man då firat sin trettiofjärde farsdag – och den tolfte farfarsdagen. När vi gick på bibelskola gav en av lärarna oss följande definition på nåd: ”Nåd, det är när ens vuxna barn bemöter en med vänlighet!” Det gör

Publicerad i Svenska blogginlägg

Messiasprofetior XV

I Jes 33:10-18 finns en helt underbar text, där en tid då Konungen regerar har börjat, och alla förtryckare är borta, en tid av helande, av upprättelse, och av frihet. Jag börjar detta mitt sista avsnitt i serien om Messiasprofetior

Publicerad i Jesus i GT

Om andlig auktoritet

Jag har fått en fråga, som gäller vår möjlighet att som kristna utöva auktoritet i andevärlden. Frågeställaren nämner en numera avliden pastor, som ”tog auktoritet” i bön, och då ”hände det saker i andevärlden”. Frågan lyder alltså i princip:”Hur gör

Publicerad i Undervisning

Att gardera sig för tjuven

Då och då läser jag litet i mina gamla anteckningsböcker, de som jag har predikoutkast i. Det börjar vara rätt många vid det här laget, snart en meter i bokhyllan, jag har ju ändå hållit på i trettio år! Ibland

Publicerad i Svenska blogginlägg

Tre mindre lyckade teologier

Det finns som bekant många sorters teologi. I den teologiska djungeln hittar man konservativa och liberaler, framgångsteologer och bakgångsteologer, för att nu inte tala om tomgångsteologerna! Där finns också befrielseteologi och feministteologi, ortodox lära och katolsk, och dussintals till mer

Publicerad i Undervisning

Messiasprofetior XIV

Jesu himmelsfärd och upphöjelse Under den här rubriken ska vi börja se på de profetior, på vilka Israels folk  på Jesu tid hade byggt sin förståelse av vem Messias var, och vad han skulle göra när han kom. Profeterna insåg

Publicerad i Jesus i GT